سلام به همه همراهان یوهاست‌کو اگر در اینترنت و اینستاگرام گشت گذار کرده باشید خیلی از پست‌ها رو دید که روی آن‌ها نوشته یا لوگوی قرار دارد که به آن می‌گویند واتمارک watermark می‌گویند که معنی فارسی آن “نقش آب” است.

در اصل زمانی این کلمه به وجود آمد که برای جلوگیری از جعل پول و اسناد دولتی استفاده می‌شد. واترمارک‌ها در اصل نقش‌های آبی بودن که با تابش نور به روی آن‌ها نمایان می‌شدند. اگر اسکناس هار و دیده باشید توسط نور بنفش که به آن تابیده می‌شد مشخص می‌شوند جعلی هستند یا خیر.

از این حرف‌ها بگذریم.

ببینیم در دوران دیجیتال واترمارک‌ها چگونه به ما کمک می‌کنند، واترمارک‌ها مثل گذشته‌ها برای جلوگیری از دزدی فایل‌های دیجیتال ما استفاده می‌شوند. شما با گذاشتن واترماک خودتان مشخص می‌کنید که این عکس یا ویدئو توسط شما تولید شده یا به اشتراک گذاشته شد است.

 

واترماک‌ها چه استفاده‌ای دارند؟

واترمارک‌ها می‌توانند لوگو یا متن باشند. در خیلی از سایت‌های فروش فایل، عکس این واترمارک‌ها به‌صورت پترن وار (به‌صورت ردیفی) قرار می‌گیرد تا کار دزدی رو برای افراد سخت کند، گفتیم دزدی؟

درست است! خیلی از افراد هستند که این واترمارک‌ها رو به‌صورت حرفه‌ای از تصویر حذف می‌کنند و شما انگشت به دهن می‌مانید. پس می‌گویید چرا واترمارک بزنیم وقتی دزدها می‌توانند حذفش کنند؟ خوب باید بگویم شما سندی برای اثبات خواهید داشت و دوم جنبه تبلیغاتی برای شما دارد پس حتماً در ویدئو ها یا عکس‌های خود از واترمارک استفاده کنید.

 

چگونه روی عکس‌ها و فیلم‌های خود واترمارک قرار بدیم؟

خوب این خیلی آسان است.

با همین گوشی که در دستتان است می‌توانید در بخش ویرایشگر عکس‌ها قسمت واترمارک را ببینید. اگر دوست داشتید می‌توانید در گوگل پلی یک سرچ ساده بزنید و با استفاده از برنامه‌‌هایی که موجود است برای ویدئوها و عکس‌های خود واتمارک بگذارید.

یادتان باشد بیشتر برنامه‌های ادیت عکس و فیلم خودشان هم در هنگام خروجی گرفتن از فیلم‌ها واترمارکی رو قرار می‌دهند که به شما می‌گویند باید از نسخه پولی آن استفاده کنید نسخه‌های کرک شده همین برنامه‌ها نیز موجود است این بار کافی است در گوگل، جست‌وجو کنید.

این کار روی کامپیوتر بسیار ساده‌تر است برنامه‌های زیادی وجود دارند؛ مثلاً برای عکس‌ها می‌توان برنامه فوتوشاپ استفاده کرد البته برنامه‌های تخصصی هم برای این کار موجود هستند مثل Uconomix  یا uMark که دانش کار کمتری می‌خواهد.

برای ویدئوها هم می‌توانید از برنامه‌هایی مانند پریمیر استفاده کنید که برنامه‌ای حرفه‌ای برای ویرایش فیلم و گذاشتن واترمارک رو فیلم است. البته به یاد داشته باشید بیشتر برنامه‌های کانورتر (تبدیل فرمت) هم دارای واترمارک هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید روی فیلم‌هایتان واتمارک بگذارید.

البته برنامه‌های آنلاین هم هستند که با استفاده از آنها می‌توانید روی عکس‌های خود واترمارک بزارید مثل سایت watermark.ws یا watermarkly.com که به کمک آن‌ها می‌توانید واترمارک بگذارید.

 

یک واترمارک خوب چگونه است؟

به یاد داشته باشید واترمارک خوب واترماکی است که اگر کسی از ویدئو شما استفاده کرد برای دیگران مشخص شود که این ویدئو از پیج شما برداشته شده است، پیشنهاد می‌کنم اگر ویدئو می‌سازید حتماً در ویدئو های خودتان توسط گفتار یا بنر کوچکی که روی کاغذ نوشته شده (حالا شما می‌توانید بلندپرواز و خلاق باشید) استفاده کنید به این صورت حذف برای خیلی‌ها سخت می‌شود.

اگر فروشگاهی دارید و محصولات رو به‌صورت آنلاین می‌فروشید برای اعتماد بیشتر مشتری می‌توانید از کارت ویزیت خود تو پس‌زمینه عکس‌ها و فیلم‌ها استفاده کنید.

 

خیلی ممنون که با ما همراه بودید با نظراتتون دلگرممون کنید 😍❤

2 دیدگاه برای “واترمارک چیست و به چه‌کاری می‌آید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *